
اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، می خواهید وب سایت شما همیشه در دسترس باشد. متاسفانه، مشکلات وردپرس مانند خطای 502 Bad Gateway رایج است و می تواند مانع از دسترسی کاربران به سایت شما شود.
خبر خوب این است که رفع این خطا نسبتاً آسان است. پس از تعیین علت، می توانید اقدامات لازم را برای حل مشکل انجام دهید و وب سایت خود را دوباره در دسترس قرار دهید.
در این پست، پیغام خطای 502 Bad Gateway و علل اصلی آن را بررسی خواهیم کرد. سپس به شما نشان خواهیم داد که چگونه آن را تعمیر کنید. بیا شروع کنیم!
خطای 502 Bad Gateway چیست؟
هر بار که سعی می کنید به یک وب سایت دسترسی پیدا کنید، مرورگر شما درخواستی را به سرور سایت ارسال می کند. این سرور درخواست را پردازش می کند و داده ها (یعنی محتوای سایت) را برمی گرداند.
اگر در طول فرآیند مشکلی پیش بیاید، یک کد وضعیت HTTP خواهید دید. گاهی اوقات این با پیامی همراه است که مشکل را توضیح می دهد.
خطای 502 Bad Gateway نشان می دهد که سرور یک پاسخ نامعتبر از یک سرور ورودی دریافت کرده است و معمولاً اگر سایت از یک سرور پروکسی یا دروازه استفاده کند رخ می دهد.
پیام خطایی که مشاهده می کنید ممکن است بسته به مرورگر شما و سروری که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید متفاوت باشد. با این حال، شما معمولاً یکی از هشدارهای زیر را دریافت خواهید کرد:
- “502 دروازه بد”
- “خطای پروکسی 502”
- “خطای 502”
- “خطای HTTP 502 – دروازه بد”
- خطای موقت (502)
- “سرویس 502 به طور موقت اضافه بار شده است”
همانطور که می بینید، کد وضعیت 502 می تواند نشان دهنده مشکل در سرور پراکسی یا اضافه بار سرور باشد. با این حال، دلایل احتمالی دیگری برای این خطا وجود دارد.
چه چیزی باعث خطای 502 Bad Gateway می شود؟
چندین مشکل می تواند خطای 502 Bad Gateway را برگرداند. آنها عبارتند از:
- نام دامنه غیر مجاز ممکن است نام دامنه به آدرس IP صحیح متصل نشود. این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که اخیراً سایت خود را به یک میزبان جدید منتقل کرده اید و سرورهای DNS هنوز توزیع آنها را به پایان نرسانده اند.
- فایروال بسیار حساس اگر سایت یا میزبان وب شما از فایروال استفاده می کند، ممکن است برخی از ISP ها یا آدرس های IP را مسدود کند. این زمانی اتفاق می افتد که فایروال یک تهدید نادرست را تشخیص دهد.
- اضافه بار سرور سرور منبع ممکن است به دلیل افزایش ناگهانی ترافیک از کار افتاده باشد. این مشکل در صورتی که در یک برنامه میزبانی اشتراکی هستید و سرور شما منابع محدودی دارد، شایع تر است.
شایان ذکر است که خطای 502 Bad Gateway همیشه نشان دهنده وجود مشکل در سرور نیست. همچنین میتواند ناشی از یک مشکل سمت سرویس گیرنده باشد، مانند نسخه قدیمی مرورگر یا فایلهای حافظه پنهان مرورگر خراب.
چگونه خطای 502 Bad Gateway را برطرف کنیم؟ (10 راه حل ممکن)
حال بیایید نحوه رفع خطای 502 Bad Gateway را بررسی کنیم! ما دو سناریو را در نظر خواهیم گرفت: یک مشکل سمت مشتری و یک مشکل سمت سرور.
1. صفحه را بازخوانی کنید و مرورگر دیگری را امتحان کنید
بیایید با ساده ترین راه حل شروع کنیم. خطای 502 Bad Gateway ممکن است یک مشکل موقتی باشد. به عنوان مثال، ممکن است وب سرور برای چند دقیقه بیش از حد بارگذاری شده باشد یا یک جهش کوتاه در ترافیک داشته باشد.
پس چند دقیقه صبر کنید و سایت را دوباره بارگذاری کنید. همچنین ایده خوبی است که سعی کنید از مرورگر یا دستگاه دیگری به صفحه دسترسی داشته باشید. این فرآیند به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا مشکل سمت کلاینت است یا سمت سرور.
همچنین میتوانید از ابزاری مانند Down for Everyone یا Just Me یا Is It Down Right Now استفاده کنید تا تأیید کنید که مشکل از طرف شما یا میزبان سایت است:
اگر نتایج نشان داد که سایت کار می کند، باید چند چیز را در مرورگر و رایانه خود امتحان کنید (که در مراحل بعدی به شما نشان خواهیم داد). از طرف دیگر، اگر سایت برای همه کار نمی کند، باید به قسمت پشتی سایت خود بروید تا مشکل را پیدا کنید – ما بعداً در پست به آن خواهیم پرداخت.
2. کش مرورگر خود را پاک کنید
مرورگر شما ممکن است داده های قدیمی سایت شما را ذخیره کند، که می تواند منجر به خطای Bad Gateway شود. از طرف دیگر، ممکن است حاوی فایل های خرابی باشد که از دسترسی به وب سایت شما جلوگیری می کند.
این ایده خوبی است که کش مرورگر خود را پاک کنید. به عنوان مثال، در گوگل کروم، روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید و انتخاب کنید ابزارهای بیشتر > پاک کردن دادههای مرور.
این یک پنجره بازشو راه اندازی می کند:
سپس یک محدوده زمانی را انتخاب کنید، مطمئن شوید که گزینه ها برای کوکی ها و سایر داده های سایت و تصاویر و فایل های کش شده انتخاب می شوند و ضربه می زنند اطلاعات روشن. پس از اتمام، مرورگر را مجددا راه اندازی کنید و سعی کنید به سایت خود دسترسی پیدا کنید.
روند پاک کردن کش در سایر مرورگرها مانند موزیلا فایرفاکس نیز مشابه است. با این حال، اگر این روش مشکل دروازه 502 را حل نکرد، باید به مرحله بعدی بروید.
محتوا را مستقیماً به صندوق ورودی خود تحویل دهید
در وبلاگ ما مشترک شوید و محتوای عالی را درست مانند این دریافت کنید که مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود.
3. کش DNS را پاک کنید
خطای Gateway 502 همچنین می تواند ناشی از مشکل در سیستم نام دامنه (DNS) باشد. به عنوان مثال، اگر به تازگی سایت خود را به یک میزبان وب جدید منتقل کرده اید، فرآیند توزیع می تواند تا 48 ساعت طول بکشد.
با این حال، ممکن است با کش DNS محلی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد. این ذخیره سازی موقت در دستگاه شما حاوی اطلاعاتی درباره نام دامنه های بازدید شده است.
برای پاک کردن کش DNS در ویندوز، فشار دهید پنجره ها را فشار دهید، سپس “CMD” را تایپ کرده و فشار دهید وارد:
این منجر به خط فرمان پنجره:
در اینجا باید دستور زیر را وارد کنید:
ipconfig /flushdns
پس از اتمام کار، باید پیامی را مشاهده کنید که میگوید «کش با موفقیت پاکسازی شد».
اگر دستگاه macOS دارید، باید دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:
dscacheutil -flushcache
از طرف دیگر، می توانید به طور موقت سرور DNS خود را با یک سرویس شخص ثالث مانند Google Public DNS تغییر دهید.
4. گزارش خطای سایت خود را بررسی کنید
اگر سایت شما برای همه کار نمی کند و مشکل از دستگاه شما نیست، ممکن است بخواهید گزارش های خطای خود را بررسی کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید چه چیزی باعث این مشکل شده است. برای مثال، یک تداخل افزونه یا بهروزرسانی ممکن است خطای 502 Bad Gateway را ایجاد کرده باشد.
برای مشاهده این گزارش ها باید به فایل های سایت خود دسترسی داشته باشید. می توانید این کار را از طریق مدیر فایل در حساب میزبانی خود یا یک کلاینت پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) مانند FileZilla انجام دهید.
اگر مشتری دریم هاست هستید، وارد حساب کاربری خود شده و باز کنید وب سایت ها > مدیریت وب سایت ها. سایت خود را انتخاب کنید، سپس باز کنید مدیریت فایل و بر روی کلیک کنید مدیریت کنید:
با این کار فایل منیجر راه اندازی می شود. روی پوشه ای که حاوی نام دامنه و جستجو است کلیک کنید wp-content:
پوشه را باز کنید و فایلی به نام پیدا کنید debug.log:
به دنبال آخرین خطای ثبت شده باشید. می تواند به شما سرنخ هایی بدهد که چه اشتباهی رخ داده است. سپس می توانید برای حل این مشکل اقداماتی را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد یک افزونه را غیرفعال کنید. (در بخش بعدی نحوه کار را به شما نشان خواهیم داد).
اگر از یک سرویس گیرنده SFTP یا یک حساب میزبانی دیگر استفاده می کنید، فرآیند تقریباً یکسان است. می توانید فایلی به نام را جستجو کنید error_log (یا چیزی مشابه) در شما wp-content پوشه
5. افزونه ها و تم های خود را غیرفعال کنید
اگر افزونه یا تم جدیدی نصب کرده اید، ممکن است با ابزار دیگری در سایت شما تداخل داشته باشد و باعث خطای دروازه 502 شود. به روز رسانی اخیر افزونه نیز می تواند باعث این موضوع شود.
از آنجایی که به داشبورد وردپرس دسترسی ندارید، باید افزونه ها و تم های خود را از مدیر فایل در حساب میزبانی خود غیرفعال کنید. از طرف دیگر، می توانید از یک کلاینت SFTP استفاده کنید.
اگر کاربر دریم هاست هستید، وارد حساب کاربری خود شوید و فایل منیجر سایت خود را باز کنید (همانطور که در مرحله قبل نشان داده شده است). سپس برو به wp-content و به دنبال پوشه ای به نام بگردید مکمل:
برای غیرفعال کردن افزونه های خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام این پوشه را تغییر دهید. با این حال، اگر از قبل میدانید کدام افزونه مشکل ایجاد میکند، میتوانید آن را در آن پیدا کنید مکمل پوشه و به جای آن نام پوشه آن را تغییر دهید.
اکنون می توانید دوباره وارد سایت خود شوید. اگر راهاندازی است، وارد داشبورد وردپرس خود شوید و هر افزونه را یکی یکی دوباره فعال کنید و همزمان صفحه را بهروزرسانی کنید. این فرآیند به شما کمک می کند تا مقصر را شناسایی کنید.
اگر میدانید کدام افزونه باعث خطای دروازه 502 میشود، توصیه میکنیم آن را از سایت خود حذف کنید یا آن را غیرفعال کنید تا زمانی که توسعهدهندگان مشکلی را برطرف کنند. فقط باید همین روند را تکرار کنید تا تم های خود را غیرفعال کنید.
اگر پس از غیرفعال کردن پلاگین ها و تم های خود همچنان با مشکل مواجه هستید نگران نباشید—چند چیز دیگر وجود دارد که می توانید امتحان کنید.
6. CDN یا فایروال خود را غیرفعال کنید
خطای Gateway 502 همچنین می تواند توسط شبکه تحویل محتوا (CDN) یا فایروال شما ایجاد شود. اگر از Cloudflare استفاده می کنید، می توانید به سادگی مشکلات گزارش شده را بررسی کنید.
به عنوان مثال، سرور ممکن است تحت تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده باشد:
از طرف دیگر، سعی کنید CDN را غیرفعال کنید تا ببینید آیا این مشکل را برطرف می کند یا خیر. اگر از فایروال استفاده می کنید، ممکن است بخواهید آن را غیرفعال کنید.
شما باید بتوانید CDN و فایروال خود را از داشبورد حساب میزبانی خود مدیریت کنید. اگر مطمئن نیستید که این تنظیمات را کجا پیدا کنید، توصیه می کنیم برای کمک با میزبان وب خود تماس بگیرید.
7. PHP را مجددا راه اندازی کنید و محدودیت های PHP خود را افزایش دهید
خطای gateway 502 همچنین می تواند ناشی از مشکل مهلت زمانی PHP باشد. این زمانی اتفاق میافتد که فرآیند PHP بیش از حداکثر زمان بارگذاری و زمان درخواست درخواست طول بکشد.
ابتدا، ممکن است سعی کنید PHP را مجدداً راه اندازی کنید. این می تواند به حل مشکلات اتصال کمک کند. اگر این گزینه در کنترل پنل هاست شما موجود نیست، می توانید از میزبان وب خود بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.
از طرف دیگر، ممکن است لازم باشد مقادیر max_execution_time یا max_input_time را در سرور خود تغییر دهید. به طور پیش فرض، آنها روی 300 ثانیه تنظیم شده اند. با این حال، می توانید از میزبان وب خود بخواهید که این مقادیر را افزایش دهد.
8. با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید
اگر هیچ یک از مراحل بالا به حل مشکل شما کمک نکرد، باید با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید. ممکن است مشکل سروری داشته باشند که سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر دلیلش این باشد، کاری جز صبر کردن نمی توانید انجام دهید.
علاوه بر این، آنها ممکن است بتوانند منبع خطای دروازه 502 را شناسایی کنند و شما را از طریق راه حل راهنمایی کنند. اکثر میزبان های وب پشتیبانی 24/7 ارائه می دهند، بنابراین آنها باید بتوانند به سرعت مشکل را حل کنند!
خطای 502 Bad Gateway را برطرف کنید
خطای Gateway 502 معمولاً به دلیل مشکل سرور ایجاد می شود. به عنوان مثال، ممکن است یک جهش در ترافیک را تجربه کرده باشد که بر عملکرد و در دسترس بودن آن تأثیر گذاشته است. با این حال، این خطا همچنین می تواند توسط تداخل افزونه ها و به روز رسانی ها ایجاد شود.
برای رفع مشکل، با پاک کردن حافظه پنهان مرورگر و حافظه پنهان DNS محلی خود شروع کنید تا هر گونه مشکلی را در انتهای خود حذف کنید. سپس می توانید افزونه ها، تم ها، CDN و فایروال خود را غیرفعال کنید. اگر همچنان مشکل دارید، برای کمک با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید.
در DreamHost، برنامه های میزبانی وردپرس ما با پشتیبانی بلیط 24 ساعته و پشتیبانی چت زنده ارائه می شود. تیم کارشناسان ما می توانند به شما در حل مشکلات فنی و راه اندازی مجدد سایت شما کمک کنند. درباره برنامه های ما بیشتر بدانید!
با DreamPress کارهای بیشتری انجام دهید
کاربران DreamPress Plus و Pro بدون هزینه اضافی به Jetpack Professional (و بیش از 200 تم ممتاز) دسترسی دارند!